با سلام به وبلاگ معلم كلاس ششم خوش آمديد؛ لطفاً با نظرات خود ما را ياري نمائيد؛ اميدوارم لذت ببريد و براي بهتر شدن وبلاگ نظر بدهيد؛ پودمان کار ساخت موتور الکتریکی ساده همراه با فیلم آموزشی
زیارت عاشورا
پروژه ی طراحی و ساخت خودروی برقی همراه با فیلم آموزشی ” مربوط به صفحه ی ۶۸ کتاب کار و فناوری پایه ی ششم ابتدایی “

 

امروز میخواهیم نشان دهیم که چگونه می توانید به راحتی یک موتور بسازید. شما برای انجام  این کار فقط به وسایلی بسیارعادی و ساده نیاز دارید. ساختن این موتور می تواند برای کلاس ها و آزمایشات علمی بسیار عالی و جالب باشد. پس بیاید باهم کار رو شروع کنیم.فقط یادتون باشه که در هنگاک ساخت و یا کار با این موتور یادی از ما و پژوهشکده حتما بکنید…

F1EPETLHJKC6IAE.LARGE

مرحله ۱ : مواد اولیه مورد نیاز

موادی که برای انجام این کار نیاز دارید در زیر آورده شده است :

۱ )  مقداری سیم پیچ مسی

۲ ) یک باتری قلمی

۳) دو عدد گیره کاغذ

۴ ) یک قطعه چوب کوچک، برای پایه

۵ ) آهن ربا

FISN57EHJKC6IAQ.LARGE2

ابزار مورد نیاز :

۱ ) انبردست

۲)  قیچی

۳) کاغذ سنباده

FSVYI5MHJKC6IAM.LARGE3

 

مرحله ۲ : ساخت سیم پیچ موتور- بخش اول

اکنون برای ساخت سیم پیچ موتور،  سیم  مسی را برداشته و دور چیزی مثل همان باتری قلمی که در دسترس دارید بپیچید تا سیم پیچ یه شکل حلقه ای ایجاد شود، و مقداری سیم اضافی در ابتدا و انتهای آن نیز آزاد بگذارید. سیم مسی را بایستی حدودا ۲۰ دور بپیچید و سپس با دقت سیم پیچ را از دور باتری یا شئ که دور آن پیچیده اید، بیرون بکشید.

4 5 6 7

 

مرحله ۳ : ساخت سیم پیچ موتور- بخش دوم

اکنون با سیم اضافی که در هر دو طرف سیم پیچ آزاد گذاشته بودید، در هر طرف یک گره ایجاد کنید (مانند تصویر زیر) . البته می توانید با نوار چسب هم این کار را انجام دهید.

 

8 9

 

مرحله ۴ : ساخت سیم پیچ موتور- بخش سوم ( جادو در این مرحله رخ می دهد ! )

اکنون باید با استفاده از سنباده کاغذی عایق یک طرف آزاد سیم را از بین ببریم. باید دقت داشته باشید که فقط نیمه پایینی سیم را بایستی بدون عایق کنید که در تصویر زیر مشخص شده است. با توجه به تصاویر قسمت پایینی انتهای یک سر سیم را به سنباده کاغذی بمالید تا عایق آن از بین برود.

10

11 12

مرحله ۵ : ساخت پایه های موتور- بخش اول

در این مرحله دو گیره کاغذی که داشتیم را برداشته  و سپس  دو طرف آنها را با استفاده از انبردست باز کرده و صاف میکنیم (مانند شکل زیر) . همانطور که در تصویر نشان داده شده است در صورت وجود عایق بر روی آنها، عایق آنها را نیز جدا کنید.

13 14 15 16 17

 

مرحله ۶ : ساخت پایه های موتور- بخش دوم

اکنون تخته ای چوبی را برداشته و دو سوراخ در هر  دو طرف آن جهت قرار دادن پایه ایجاد کنید؛ توجه داشته باشید که فواصل بین پایه ها در هردو طرف نیز به یک اندازه باشند. پایه های گیره های کاغذی که در مرحله قبل آماده کردیم را در این سوراخ ها قرار داده و جهت اطمینان آنها را با چسب محکم کنید.

18 19 20 21 22

 

مرحله ۷ : راه اندازی موتور

حالا سیم پیچ مسی که ساخته بودیم را برداشته و دو سر آن را وارد حلقه های پایه های ایجاد شده در مرحله قبل میکنیم تا سیم پیج را نگه دارند.سپس یک یا دو قطعه آهنربا را زیر سیم پیچ مسی قرار میدهیم . اکنون به هر دو طرف پایه های موتور (گیره های کاغذ) یک سیم وصل می کنیم و انتهای این سیم ها را به یک باتری قلمی متصل می کنیم و بلافاصله سیم پیچ شروع به چرخش خواهد کرد.اگر این اتفاق رخ نداد یک هل کوچک به سیم پیچ بدهید شروع به چرحش خواهد کرد.

26252324  27 28

 

این موتور چگونه کار می کند ؟

زمانی که الکتریسیته در یک سیم جریان پیدا می کند موجب تولید نیروی مغناطیسی می گردد و قطب های یکسان سیم پیچ و آهن ربا یکدیگر را دفع می کنند و سیم پیچ شروع به چرخش می کند. اما پس از یک دور چرخش بایستی قطب های مخالف همدیگر را جذب کنند و نزدیک هم خواهند آمد، به همین خاطر یک طرف سیم پیچ را نیمه عایق کرده ایم.  که موجب می گردد مانع جریان برق شده و از جذب آنها جلوگیری  کند. و در نهایت با استفاده از شتاب چرخش اول دوباره در تماس با جریان الکتریکی قرار خواهد گرفت و مجددا دفع می کند و چرخش ادامه پیدا می کند.

 

چه چیزی می تواند موتور شما قوی تر سازد ؟

می توانید قدرت موتور را با استفاده از آهن ربایی قوی تر افزایش دهید و یا اینکه یک آهنربای دیگر را بالای آن نگه دارید. اگردر این حالت سیم پیچ متوقف شد جهت قطبهای آهن ربایی  که در بالا نگه داشته اید را عوض کنید تا شروع به چرخش کند.  همچنین شما  می توانید جهت قدرتمندتر ساختن موتور، تعداد سیم پیچ ها را نیز افزایش دهید.

 


 

فیلم آموزشی ساخت این پودمان را درقسمت زیر می توانید دانلود کنید. 

********************************
حجم فایل : ۶.۹۷۳ MB
 

 


با سلام جهت استفاده از مطالب صلوات بر محمد و آل محمد بفرستيد و لطفاً لينك ما را در وبلاگ يا وبسايت خود قرار دهيد و به دوستان خود معرفي نماييد باتشكر - مديريت وبلاگ

معلم كلاس ششم

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 16 ارديبهشت 1394برچسب:, | 9:46 | نویسنده : محمد ابراهيم پاشا |